راهنمای خرید صندلی اداری

صندلی اداری استاندارد در دنیای امروز چه نقشی را ایفاء میکند؟ امروزه در تمام جهان بیشتر کسب و کارها آنلاین شده است. افزون بر آن مشاغل بسیاری توسعه یافته و هرکدام قسمت عمده منابع انسانی خود را در بخش اداری متمرکز نموده اند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و هم اکنون اکثر فرآیندهای کاری و حتی دولتی به صورت الکترونیک درآمده است. بانکها و موسسات مالی، بنگاههای صنفی، شرکتهای تولیدی و خدماتی و حتی انواع فروشگاهها امروز به سوی ارائه خدمات آنلاین پیش میرود. همه اینها به این معناست که امروز بیش از هروقتی نیروهای کار در ادارات و دفاتر و شرکتها، روز خود را پشت میز کار سپری می کنند.


پس انتخاب یک صندلی اداری و کارمندی استاندارد یا ارگونومیک یکی از ملزومات اصلی مبلمان اداری و صندلی های ادری می باشد. فراگیرتر شدن کامپیوترها و گسترش کاربردهای گوناگون آن، به کارگیری صندلی اداری استاندارد افزایش یافته و به تبع آن سطح جدیدی از پدیده های مثبت و منفی را در فراروی انسان مدرن قرار داده است که از مهمترین پدیده های منفی میتوان به آسیبهای اجتماعی و خسارات بهداشتی و پزشکی اشاره نمود. این تحول فراگیر و تبدیل شدن بسیاری از عملکردهای زندگی به نرم افزار، به رشد سریع عوارض بهداشتی نیز منجر شده که عمده ترین آنها، مشکلات بینایی و سردردهای میگرنی ناشی از تشعشعات مانیتورها و همچنین آسیبهای کالبدی و اسکلتی است که در اثر نشستن در بازه های زمانی طولانی بروز خواهدنمود.

در دهه نود میلادی با افزایش ساعات نشستن افراد در مقابل صفحه نمایش کامپیوترها، این بیماری ها نیز افزایش یافت و درصد کاربران کامپیوتر که دچار این مشکلات میشدند روز به روز بالاتر میرفت. این امر در اواخر دهه نود و اوائل هزار سوم تبدیل یه یک بحران سراسری در بیشتر کشورهای جهان شد و دغدغه خاطر بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران و شرکتهای گوناگون گردید. تا اینکه با کوششهای بسیار انقلاب عظیمی در صنایع وابسته پدید آمد؛ «انقلاب صندلی اداری» اگر کارمندان و افرادی که امور شغلی خود را پشت میزهایشان با صندلی های اداری انجام میدهند، از میزان دقیق مجموع ساعاتی که روی صندلی مینشینند، آگاه شوند، به سختی شوکه خواهند شد. کسانی که حدوداً ۴۰ ساعت در هفته کار میکنند، در مجموع، دست کم سالی ۲۰۰۰ ساعت را روی صندلی های اداری خود مینشینند. این رقم وقتی به تمام سالهای کاری یک شخص تعمیم داده شود، به طرز غافلگیر کننده ای درمی یابیم، که این اشخاص بخشی از مدت عمر خود را روی صندلی های اداری سپری میکنند. علیرغم این محاسبات، معمولا افراد پول هنگفتی صرف خرید میز خود میکنند، یعنی بسیار بیشتر از بودجه ای که به خرید صندلی اداری طبی اختصاص میدهند، و تقریبا این امر حتی در مورد افرادی که دفتر کار خود را در منزل دائر نموده اند، نیز صادق است. این در حالی است که اغلب آنها بیشتر از مدت زمانی را که در خواب هستند، روی صندلیهای خود و در مقابل صفحه نمایش کامپیوتر میگذرانند. با نگاهی به داده های فوق و با یک بررسی اجمالی در می یابیم که اهمیت تهیه یک صندلی اداری چه در منزل و چه در دپارتمان اداری و شرکتها، تا چه میزان ضروری و حیاتی است.



صندلی اداری خوب باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

صندلی های اداری بخشی از دکوراسیون هر دفتر هستند و برای اینکه افراد هنگام استفاده از آن‌ها حس خوب و راحتی داشته و نگران سلامتی‌شان نباشند، باید دقت کرد که صندلی با اصول ارگونومی طراحی شده باشد. ارگونومیک به نظر بسیاری از افراد، مهم ترین شرط در انتخاب یک صندلی مناسب، ارگونومیک بودن آن است. ارگونومی یک علم مهندسی است که هدفش طراحی برنامه ها، ابزار و وسایلی برای حفظ سلامت فیزیکی بدن انسان است. منظور از شرایط ارگونومی، تطابق ابعاد صندلی اداری با اندام و قد فردی است که قصد استفاده از آن را دارد. علاوه بر این، یک محصول ارگونومیک می تواند علاوه بر بهبود وضعیت فیزیکی افراد، کیفیت عملکرد روانی و احساسی آن ها را نیز ارتقا دهد. بیشتر کارمندان بین ۸ تا ۱۰ ساعت از تایم کل روز را در اداره یا محل کار و روی صندلی هایشان سپری می کنند، عضلات کمر به واسطه نشستن های طولانی مدت دچار ضعف شده است. در معرض خطرهای جدی برای ستون فقرات و در کل مسائل فیزیکی بدنشان هستند. یک صندلی مناسب، باید دارای پشتی محکم، همراه با انحنای مناسب با انحنای S شکل باشد که از گودی کمر، ماهیچه های کمر و علاوه بر آن ستون فقرات محافظت می کند و در نتیجه از بروز درد و آسیب به بدن نیز جلوگیری به عمل می آورد.

مشخصات صندلی اداری

قابلیت تنظیم صندلی
تقریباً تمام صندلی‌های اداری دارای تنظیم ارتفاع و دسته هستند. با این حال، اینها مهمترین تنظیماتی نیست که باید هنگام خرید صندلی اداری به دنبال آن باشید. بهترین صندلی‌های اداری حداقل پنج تنظیم دارند که بعضی از آنها دارای ۱۴ تنظیم مختلف هستند. از ویژگی‌های مهم قابل تنظیم می‌توان به پشتی کمر ، عرض و ارتفاع بازو ، عرض و ارتفاع پشت صندلی ، زاویه صندلی و عقب و کنترل شیب اشاره کرد. بسیاری از پشتیبانی ها با شماره گیری کنترل می شوند در حالی که تعدادی از آنها با یک پمپ لامپ دستی ، شبیه به پمپ فشار خون کاف کنترل می شوند.
تنظیم ارتفاع صندلی
یکی از مهمترین ویژگی های صندلی اداری ، ارتفاع سطح نشیمن گاه از زمین و ارتفاع زیردستی هاست. تنظیم ارتفاع صندلی پنوماتیک ساده‌ترین است. این در اصل یک اهرمی است که می‌تواند با یک دست کار کند. این امکان را به صندلی می‌دهد که با بالا آمدن روی یک اهرم به بالا یا پایین منتقل شود. در هنگام نشستن صندلی به طور خودکار پایین خواهد آمد و برای به وجود آمدن صندلی ، همه کاری که باید انجام دهید این است که وزن خود را به پاهای خود تغییر دهید. برای تعیین ارتفاع مناسب، پاهای شما باید روی زمین صاف باشد، زانوها با باسن و سطح بازوها به میز یا میز باشد. با استفاده از جک تنظیم ارتفاع، پای کاربر به درستی در روی زمین قرار می گیرد و گردش خون به طور مطلوبی انجام می شود. همچنین با تنظیم ارتفاع زیردستی، دست ها به صورت عمود بر بدن مستقر می شود.


پشتی صندلی مناسب کمر

ستون فقرات شما با یک منحنی طبیعی، شبیه به شکل S طراحی شده است. اگر به درستی پشتیبانی نشود ، تمایل به از بین رفتن آن منحنی دارد و باعث شل شدن می شود. یک صندلی اداری مناسب باید پشتی خوبی داشته باشد و گودی کمر را پر کند. بعضی محصولات دارای یک پشتی کمری قابل تنظیم هستند که به کاربر اجازه می‌دهد صندلی را در قسمت کمر خود قرار دهد. این امکان مهم از زیاد شدن گودی کمر که می‌تواند بدتر شود و به سیاتیک تبدیل شود، جلوگیری می‌کند.
پشتی صندلی کامپیوتر
تکیه گاه گردن نیز در صندلی اداری نیز باید قابل تنظیم باشد. هیچ وقت نمی‌توانیم بگوییم که دونفر کاملا شبیه هم هستند و این شامل پشت و گردن نیز می‌شود. برخی کوتاهتر، بلندتر، بزگتر و غیره. و برای اطمینان از اینکه قسمت پشتی با ستون فقرات شما مطابقت دارد، پشتی بایستی قادر به بلند شدن یا کج شدن باشد تا متناسب با ستون فقرات باشد. همچنین باید در جای خود قفل شود.


پایه چرخان همه صندلی های اداری باید آزادانه بچرخند تا دسترسی آسان به قسمت‌های مختلف میز فراهم شود. اگر صندلی آزادانه نچرخد، ممکن است برای رسیدن به وسایل مختلف بازو بیش از حد دچار خستگی شود.
دوام ویژگی مهم یک صندلی اداری مناسب، دوام است. شما صندلی را می‌خواهید که بتواند وزن و اندازه یک فرد را تحمل کند، به این معنی که باید از یک ماده محکم ساخته شود که از هم جدا نشود. همراه با ثبات، باید به دنبال صندلی اداری باشید که پایه ۵ نقطه ای داشته باشد؛ با این کار از احتمال نوک زدن جلوگیری می‌شود. تنظیم ارتفاع هنگام انتخاب صندلی اداری بسیار مهم است و ما فقط در مورد ارتفاع کلی صندلی از کف به صندلی صحبت نمی‌کنیم، بلکه ما به ارتفاع پشت و ارتفاع بازو نیز اشاره می‌کنیم. همه این ویژگی ها باید متناسب با قد شما تنظیم شوند. شما می خواهید همه چیز تراز شود. به عنوان مثال زانوها هنگام نشستن باید با باسن شما هماهنگ باشند. یکی دیگر از عوامل مهم هنگام انتخاب صندلی اداری مناسب، شیب است. تنش شیب و قفل شیب به شما امکان می‌دهد تا آن حالت مناسب برای صندلی را پیدا کنید که هنگام نشستن از وضعیت شما پشتیبانی می‌کند.